Joga menstruacyjna: naturalny sposób na pozbycie się bólu

Joginka Wiki Aleksandrowicz pokazuje pozycje łagodzące ból menstruacyjny
Czas czytania: 1 min
Opublikowano 16/09/2022

Złagodzi ból i napięcie, pomoże pozbyć się opuchlizny i pozytywnie wpłynie na kondycję mięśni dna miednicy. Ćwiczenie jogi w trakcie miesiączki zmniejsza dolegliwości i poprawia nastrój.

Joginka Wiki Aleksandrowicz pokazuje pozycje łagodzące ból menstruacyjny

Nie wszyscy instruktorzy jogi uważają, że ćwiczenia są wskazane w trakcie miesiączki – zależy to także od szkoły jogi, którą reprezentują. - Niektóre szkoły jogi utrzymują, że w trakcie menstruacji lepiej w ogóle nie praktykować jogi – mówi joginka Ewa Biała, właścicielka szkoły Joga Biała. –  W jodze metodą Iyengara uważa się, że joga w czasie okresu jest nie tylko dopuszczalna, ale nawet wskazana, lecz ćwiczymy wtedy tylko wybrane asany – nie robimy pozycji odwróconych, czyli takich jak stanie na głowie czy świeca, gdy nogi są wyżej niż serce, bo odwraca to naturalny przepływ krwi, ani mocnych skrętów, w których ściskamy i zgniatamy brzuch, bardzo wtedy wrażliwy – dodaje  instruktorka.

Spokojne ćwiczenia wykonywane pod okiem doświadczonego instruktora pozwolą rozluźnić się i złagodzić dolegliwości, które występują w trakcie miesiączki: bóle brzucha i krzyża, nudności, zawroty głowy i ogólne osłabienie. Chodzi nie tylko o endorfiny uwalniane w trakcie ćwiczeń, które działają jak naturalny lek przeciwbólowy, ale także praktykę oddechową, tzw. pranajamę. Oddech, wykonywany świadomie, działa relaksacyjnie: skupienie uwagi na długim wydechu pozwala pozbyć się nagromadzonego w ciele napięcia oraz pomaga pozbyć się dolegliwości bólowych brzucha. 

Wśród asan, które są najbardziej polecane podczas menstruacji, dominują pozycje siedzące, w których uda są szeroko rozsunięte. Pozycje te otwierają i rozluźniają mięśnie dna miednicy, umożliwiając szybsze usuwanie krwi z organizmu, a narządy wewnętrzne unoszą się w nich, stymulując do pracy jajniki, mówi Ewa Biała. Przykłady takich pozycji:

Baddhakonasana: kolana zgięte, podeszwy stóp połączone, a pięty przysunięte do pachwin.

Upavisthakonasana w której rozsunięte jak najszerzej nogi są proste.


Równie dobra jest supta baddhakonasana, czyli pozycja leżąca, w której uda także są rozszerzone i podeszwy stóp połączone. Ręce można w niej rozłożyć po bokach ciała albo przenieść je za głowę.

Podczas pierwszych dni miesiączki, kiedy dolegliwości są najbardziej odczuwalne, ulgę przyniesie pozycja szewca na leżąco (supta badhakonasana), która pomoże rozluźnić miednicę.

Podczas wykonywania asan warto pamiętać, że najważniejsze to wsłuchać się w swoje ciało i nie robić nic, co powodowałoby dyskomfort. A najbardziej uniwersalnym ćwiczeniem podczas miesiączki dla każdej kobiety i dziewczyny będzie medytacja i praca z oddechem.

***
Na zdjęciach – instruktorka jogi Wiki Aleksandrowicz w Yogovo Studio. P
raktykuje jogę od 7 lat. Jej przygoda zaczęła się od aerial jogi, a później zakochała się w vinyasie. Ukończyła kurs nauczycielski 200 h. Uczy medytacji i jogi łącząc z nią psychologię, która studiuje. Jej misją jest pomaganie, którą spełnia towarzysząc w praktyce. Na co dzień pracuje w Yogovo Studio, które mieści się na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie i oferuje mnóstwo ciekawych zajęć do wyboru, które można łączyć z podziwianiem widoków Zamku Królewskiego. 

Wydawca nie prowadzi działalności leczniczej.