Komunikujemy się bez przerwy – rozmawiamy na czatach, w smsach, przez telefon i twarzą w twarz, z rodziną i obcymi. Spotykamy się na pogaduchy z przyjaciółmi, rozmawiamy z urzędnikami, kasjerami i ludźmi w centrach handlowych. Mogłoby się wydawać, że nie istnieje nic prostszego, niż rozmowa. Skąd więc nasz frustracja i częste poczucie bycia niezrozumianym?
To dlatego, że w komunikacji, choć często wydaje nam się, że słuchamy bardzo uważnie, skupiamy się na własnej perspektywie. Czekamy tylko, aż rozmówca skończy mówić, żeby natychmiast opowiedzieć, jak to wygląda z naszej strony. Opowiadamy własne historie. Dzielimy się anegdotami. Chcemy zabłysnąć i wzbudzić zachwyt rozmówcy lub zaimponować mu empatią. Dajemy rady: “Ja na twoim miejscu…” W dodatku często rozmawiamy wtedy, kiedy nie mamy czasu ani przestrzeni na wysłuchanie drugiej osoby. To sprawia, że – nawet podświadomie – czujemy zniecierpliwienie w trakcie rozmowy.
Dla wielu osób, które faktycznie potrafią słuchać, te sposoby są dość oczywiste i intuicyjne. Sa także często polecane w komunikacji z maluchami. Dokładnie takie rady znajdziemy w poradnikach „Jak mówić, żeby maluchy nas słuchały“, „Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły“, a także w książkach wybitnego skandynawskiego pedagoga, nieżyjącego już Jaspera Juula, który jest guru rodziców podążających drogą rodzicielstwa bliskości.
Bibliografia: Faber J., King J., "Jak mówić, żeby maluchy nas słuchały". Media Rodzina, 2017r. Faber A., Mazlish E., "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły". Media Rodzina, 2013r. Juul J., "Twoje kompetentnte dziecko", MiND, 2011r. Juul J., "Zamiast wychowania o sile relacji z dzieckiem". MiND, 2016r.
Bibliografia:
Napisała: Anna Stachowiak
Dziennikarka, redaktorka. Zainteresowana głównie tematyką społeczną i zdrowotną. Publikuje w tygodniku “Przegląd”. Miłośniczka aktywnego wypoczynku, zdrowego trybu życia, sprawdzania teorii w praktyce oraz drążenia tematu. Prywatnie mama zbuntowanego 3-latka i adeptka jogi.
Kapsułka nikalab zachwyca nie tylko wyglądem, ale też swoim działaniem. Przy jej produkcji zastosowaliśmy 2 innowacyjne technologie - DRcaps® i DUOCAP®. DRcaps®...
Twoja opinia może zostać wykorzystana w naszej reklamie. Przeczytaj więcej w naszym Regulaminie. Także w opiniach dbamy o transparentność. Weryfikujemy czy pochodzą od regularnych klientów (nie osób z nami współpracujących) oraz czy są zgodne z przepisami prawa mającymi na celu ochronę konsumentów.