Optymalna liczba znajomości w naszym życiu to 150, uważa psycholog ewolucyjny i matematyk prof. Robin Dunbar. Swoją koncepcję rozwinął między innymi w książce „Ilu przyjaciół potrzebuje człowiek“. Tyle relacji, intymnych, bliskich i nieco dalszych, możemy utrzymać, a w liczbie tej zawierają się także członkowie rodziny. 150 to „liczba Dunbara“. Zdaniem profesora rodzina to po prostu „specjalny rodzaj przyjaciół“. „Najpierw mamy rodzinę, a potem, jeśli zostają nam miejsca, wypełniamy je przyjaciółmi i znajomymi, z którymi nie jesteśmy spokrewnieni. Przyjaźń w takim sensie jest relatywnie nowym zjawiskiem, konsekwencją dramatycznego zmniejszenia się liczebności rodzin w Europie i Ameryce Północnej w ostatních dwóch stuleciach“ – pisał prof. Dunbar.
W tak licznej grupie rodzaje więzi i relacje, które mamy z poszczególnymi osobami, oczywiście się różnią. Już Arystoteles wyróżniał 3 rodzaje przyjaźni:
W najbliższych kręgu jest zwykle 5 osób, nieco dalej – wciąż blisko – 12-15 osób. Z około 50 osobami widujemy się raz do roku. Reszta to po prostu znajomi, z którymi spotykamy się sporadycznie.
Jak się okazuje, im jesteśmy starsi, tym krąg naszych znajomych bardziej się zawęża 1. Ponadto, jak wynika z badania, które trwało ponad 30 lat, a miało na celu ocenę zadowolenia z życia w kontekście relacji, najszczęśliwsi jesteśmy, jeśli w trzeciej dekadzie życia stawiamy na liczbę przyjaciół i znajomych, by w czwartej dekadzie to z jakości więzi uczynić priorytet.
Nowe badania przeprowadzone przez naukowców z uniwersytetu w Sztokholmie przynoszą jednak inne informacje. Zgodnie z ustaleniami badaczy, liczba znajomości, która jest optymalna, zdecydowanie różni się od liczby Dunbara. Prof. Dunbar swoje badania prowadził w oparciu o obserwacje grup naczelnych (małp). Tymczasem Andreas Wartel, współautor szwedzkiego badania, uważa, że „nie da się określić średniej dla ludzi w oparciu o dostępne metody i dane“ 2.
Badacze podnoszą, iż liczba Dunbara opierała się na założeniu, że objętość kory mózgowej w mózgach naczelnych warunkuje wielkość grup społecznych, które mogą one tworzyć. Teraz naukowcy, używając technik statystycznych i zaawansowanej metodologii, uważają, że liczba 150 jest znacznie zawyżona. Według nich człowiek jest w stanie utrzymać i kultywować od 69 do 109 znajomości 3. Wskazują także, że istnieją zasadnicze różnice w budowie mózgu małp i ludzi oraz zdolnościach do tworzenia struktur społecznych. Nie można więc jeden do jednego przekładać na ludzi tego, jak więzi tworzą i pielęgnują naczelne.
Optymalna liczba bliskich przyjaciół to między 3 i 5 osobami – tyle naprawdę zażyłych relacji, które wymagają przecież czasu i zaangażowania emocjonalnego, jesteśmy w stanie utrzymać 4. I już taka liczba absolutnie wystarcza, żeby odczuwać większe zadowolenie z życia i czerpać z przyjaźni korzyści zdrowotne, o których przeczytasz tutaj.
Bibliografia: Carmichael, C. L., Reis, H. T., & Duberstein, P. R. (2015). In your 20s it’s quantity, in your 30s it’s quality: The prognostic value of social activity across 30 years of adulthood. Psychology and Aging, 30(1), 95–105. “New study deconstructs Dunbar’s number – yes, you can have more than 150 friends”, Stockholm University Communications Office, su.se, 5 maja 2021r. Lindenfors P, Wartel A, Lind J. 'Dunbar's number' deconstructed. Biol Lett. 2021 May;17(5):20210158. Suzanne Degges-White, “How Many Friends Do You Really Need in Adulthood?”, Psychology Today, 9 sierpnia 2019r.
Bibliografia:
Napisała: Anna Stachowiak
Dziennikarka, redaktorka. Zainteresowana głównie tematyką społeczną i zdrowotną. Publikuje w tygodniku “Przegląd”. Miłośniczka aktywnego wypoczynku, zdrowego trybu życia, sprawdzania teorii w praktyce oraz drążenia tematu. Prywatnie mama zbuntowanego 3-latka i adeptka jogi.
Kapsułka nikalab zachwyca nie tylko wyglądem, ale też swoim działaniem. Przy jej produkcji zastosowaliśmy 2 innowacyjne technologie - DRcaps® i DUOCAP®. DRcaps®...
Twoja opinia może zostać wykorzystana w naszej reklamie. Przeczytaj więcej w naszym Regulaminie. Także w opiniach dbamy o transparentność. Weryfikujemy czy pochodzą od regularnych klientów (nie osób z nami współpracujących) oraz czy są zgodne z przepisami prawa mającymi na celu ochronę konsumentów.