Jak wdzięczność może poprawić Twoje zdrowie.

Kobieta prowadząca dziennik wdzięczności, zastanawia się, jakie korzyści zdrowotne to może przynieść.
Czas czytania: 3 min
Opublikowano 23/07/2022

Pomaga lepiej spać, wspiera odporność, skutecznie zwalcza skutki stresu i chroni serce. To nie żaden magiczny suplement, tylko... wdzięczność. Z wielu badań wynika, że praktykowanie wdzięczności ma pozytywny wpływ na zdrowie.

Kobieta prowadząca dziennik wdzięczności, zastanawia się, jakie korzyści zdrowotne to może przynieść.

Wdzięczność to jeden z filarów psychologii pozytywnej – gałęzi obszernej dziedziny, która zajmuje się tym, co sprawia, że ludzie cieszą się dobrym samopoczuciem i szczęściem. Jeden z dużych amerykańskich serwisów poświęconych psychologii pozytywnej wylicza aż 28 korzyści dla samopoczucia i zdrowia – zarówno psychicznego, jak i fizycznego – które płyną z praktykowania wdzięczności. Czyli doceniania tego, co się ma i tego, czego się doświadcza. Wśród tych 28 benefitów jest i lepsza samoocena, i lepsza jakość relacji, ale także lepszy sen, pomoc w walce z depresją czy zdrowsze serce 1.

Praktykowanie wdzięczności zmniejsza ilość wizyt u lekarza.

Psycholog prof. Robert A. Emmons badaniom nad wdzięcznością i jej wpływem na zdrowie poświęcił kilkanaście ostatnich lat. W jednym z badań, które przeprowadził wspólnie z dr. Michaelem E. McCullough z University of Miami, uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy. Jedni notowali to, za co byli wdzięczni w mijającym tygodniu. Drudzy pisali o tym, co ich irytowało, frustrowało, złościło. Trzecia grupa pisała o wszystkim, co się zdarzyło, nie wartościując tych wydarzeń. 

Po 10 tygodniach ci z pierwszej grupy czuli się lepiej, mieli lepsze zdanie na temat swojej sytuacji życiowej i czuli przypływ optymizmu. Co ciekawe, okazało się także, że częściej ćwiczyli i rzadziej – w porównaniu do grupy, która skupiała się na negatywach – mieli powody do wizyt lekarskich

List dziękczynny zwiększa poczucie szczęścia.

Inny wybitny specjalista w zakresie psychologii pozytywnej, dr Martin E.P. Seligman z uniwersytetu w Pensylwanii, przeprowadził proste w założeniu badanie na grupie 411 osób. Każda z nich miała za zadanie napisać list dziękczynny do osoby, której nie miały okazji podziękować lub do kogoś, komu swojej wdzięczności nie wyraziły wystarczająco. Okazało się, że kiedy uczestnikom mierzono poziom szczęścia od razu po napisaniu listu i wręczeniu go adresatowi, odczuwali głębokie zadowolenie i szczęście, a stan ten utrzymywał się aż do miesiąca 2.

Wdzięczność pomaga na stres i wspiera zdrowe odżywianie się. 

Inne aspekty badali naukowcy z uniwersytetów w Utah i Kentucky. Postanowili sprawdzić, jak wdzięczność wpływa na odporność. Okazało się, że wśród studentów prawa, którzy skarżyli się na wysoki poziom stresu, odpowiedź immunologiczna była mocniejsza wśród tych, którzy określali się jako optymiści. W dodatku ludzie, którzy prowadzą „dzienniki wdzięczności“ spożywają aż o 25% tłuszczów mniej od reszty, a ich poziom kortyzolu jest aż o 23% niższy! „Wdzięczność działa, bo – jako sposób przeżywania i interpretowania życia – powoduje szereg innych pozytywnych emocji, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie, zwłaszcza poprzez system immunologiczny oraz endokrynologiczny“ – mówił w jednym z wywiadów prof. Emmons 3.

Wdzięczność wspiera zdrowie serca.

To jednak nie wszystko. Prof. Paul J.Mills z uniwersytetu medycznego w San Diego wykazał, że wdzięczność wpływa na stan serca i całego układu krwionośnego. U osób, które odczuwają wdzięczność i ją okazują, rzadziej występują stany zapalne, a rytm serca jest bardziej regularny. „Ci ludzie wykazywali lepsze samopoczucie, mniej zmęczenia i lepiej spali. To dlatego, że kiedy czuję się wdzięczny, mam lepsze połączenie z samym sobą i otoczeniem. To dokładne przeciwieństwo tego, co robi stres“ – mówi prof. Mills 4.

Badania prof. Millsa odbiły się szerokim echem, ukazały się między innymi w mediach związanych z American Psychological Association 5. Z poprzednich badań wynikało, że ludzie, którzy uważali się za bardziej uduchowionych, mieli lepsze ogólne samopoczucie. Dlatego Mills i inni badacze postanowili sprawdzić, jak owa duchowość i odczuwanie wdzięczności wpływa na biomarkery, czyli mierzalne zmiany w komórkach organizmu. 

W badaniu udział wzięło 186 kobiet i mężczyzn. Wszyscy na co najmniej 3 miesiące przed badaniem zostali zdiagnozowani z bezobjawową niewydolnością serca. Mieli np. atak serca, ale nie wykazywali symptomów, np. zmęczenia. Używając standaryzowanych testów psychologicznych, badacze sprawdzali poziomy wdzięczności u pacjentów, po czym porównali te wyniki z uzyskanymi w zakresie objawów depresji, jakości snu, zmęczenia, poczucia skuteczności i biomarkerami zdrowia. 

Okazało się, że im większa wdzięczność (mierzona na specjalnej skali), tym lepszy nastrój, sen i ...mniej zapaleń, które prowadzić mogą do pogorszenia się kondycji serca. To właśnie wdzięczność była kluczem do lepszego samopoczucia i mniejszego ryzyka zapadnięcia na poważną chorobę serca. By potwierdzić wyniki, naukowcy poprosili część pacjentów, by przez 8 tygodni prowadzili dzienniki, w których notowaliby wszystko, za co są wdzięczni. Co odkryli? Ci pacjenci, którzy prowadzili notatki, mieli mniej zapaleń oraz obniżone ryzyko wystąpienia zawału serca. Wniosek? „Wdzięczne serce to zdrowsze serce“ – mówi prof. Mills 6.

Bibliografia:

  1. Courtney E. Ackerman, “28 Benefits of Gratitude & Most Significant Research Findings”, positivepsychology.com, 12 kwietnia 2017r.
  2.  “Giving thanks can make you happier”, Harvard Health Publishing, Harvard Medical School, health.harvard.edu, 14 sierpnia 2021r.
  3. Lauren Dunn, “Be thankful: Science says gratitude is good for your health”, today.com, 26 listopada 2015r.
  4. Jak wyżej.
  5.  Jim Sliwa, “A Grateful Heart is a Healthier Heart”, American Psychological Association, apa.org, 2015r.
  6. Jak wyżej.
    Wydawca nie prowadzi działalności leczniczej.