Nawet 25% rodziców małych dzieci zgłasza u lekarza problemy z jedzeniem, jednak u mniej niż 5% dzieci przyczyny tych problemów wynikają ze stanu zdrowia. Skąd ta różnica? Niestety najczęściej jej przyczynami są nieznajomość faz rozwoju dziecka, nadinterpretacja sygnałów płynących od niego oraz zamartwianie się rodziców. Mimo to “łatka” niejadka potrafi przytknąć do dziecka na wiele lat.
Wydaje się, że określenie to pojawia się zawsze, gdy rodzic chce opowiedzieć o dziecku niespełniającym jego oczekiwań związanych z żywieniem. Najczęściej zgłaszane przez rodziców problemy w jedzeniu to:
W każdym z tych przypadków rodzic uznaje swoje dziecko za niejadka. Jednak należy pamiętać, że problemy związane z jedzeniem często są po prostu naturalnym stanem, który przemija. Warto także odróżniać sytuacje, gdy dziecko nie chce jeść w ogóle oraz gdy je za mało (w ocenie rodziców). Jak nakarmić małojadka przeczytasz tu. Natomiast w tym artykule zajmiemy się dziećmi, które są niechętne do jedzenia w ogóle.
Trudności z karmieniem zwykle mają swój początek w zaburzonym podziale ról przy stole, obowiązującym począwszy od wprowadzania posiłków stałych do diety dziecka. Inne mają podłoże medyczne, jak choroby układowe, wady wrodzone czy choroby metaboliczne.
Opiekunowie słyszą „nie chcę”, „nie lubię”, „nie będę jadł”. Na pytania rodzica “dlaczego?”, malcowi trudno jest odpowiedzieć. Sam jeszcze nie rozumie, co jest powodem braku czerpania przyjemności z jedzenia lub niechęci do niektórych smaków czy zapachów. Pomóc może wspólna z rodzicem nauka nazywania odczuć czy emocji. Opisywanie smaku jedzenia „To jest kwaśne, nie smakują ci kwaśne potrawy?”, „To jest twarde, nie możesz sobie poradzić z gryzieniem twardych rzeczy?”
Bywa jednak, że dziecko nie jest zainteresowane posiłkiem, bo nie chce przerywać zabawy czy innych aktywności. Takie zachowanie może mieć różne podłoże. Dziecko może nie być głodne – warto sprawdzić wówczas czy i kiedy jada przekąski. Może się nudzić, samodzielnie spożywając jedzenie, lub nie być zainteresowane nim, bo jednocześnie ma wokół siebie rozpraszacze jak telewizja, tablet, komputer, zabawki. Każda sytuacja wymaga rozpoznania i wprowadzenia adekwatnych działań.
Dużym ułatwieniem w koncentracji na jedzeniu jest wprowadzenie “czasu na posiłek” - to prosty sygnał dla dziecka, rozumie jakie mamy oczekiwania w stosunku do niego w danym momencie. Dzieci w wieku przedszkolnym bez problemu powinny przesiedzieć 30 minut przy stole podczas jedzenia.
Zasady prawidłowego żywienia, oparte na dowodach naukowych i wiedzy, jasno narzucają role: rodzic decyduje co będzie dziecko jadło i kiedy będzie jadło, dziecko zaś jest wystarczająco kompetentne, by decydować, ile i czy w ogóle zje.
Początki zaburzeń biorą się z powszechnego przekonania rodziców, że tylko oni wiedzą, ile dziecko powinno zjeść. Zaburzenie na tej linii jest przyczyną frustracji dla obu stron, a trudności w jedzeniu są bardzo często jej konsekwencją. Warto zatem zadbać o kilka elementów. Oto 10 zasad zdrowego podejścia do karmienia:
W ponad 80% przypadków trudności w karmieniu są wynikiem czynników środowiskowych, takich jak wzmacnianie niechęci do pokarmów poprzez wycofywanie ich z menu dziecka, nieodpowiednia wielkość porcji, konsystencja posiłku niedostosowana do dziecka, karmienie siłowe i inne. Jednak jeśli mimo przyjaznego nastawienia rodzica dziecko nie wykazuje zainteresowania posiłkami, być może potrzebuje konsultacji lekarza.
Te sygnały mogą wskazywać na możliwe podłoże chorobowe, w tym choroby układu pokarmowego, nadwrażliwości, zapalenie przełyku i inne.
Bibliografia: Szajewska H., “Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży”, Kraków 2017r., wyd I.
Bibliografia:
Szajewska H., “Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży”, Kraków 2017r., wyd I.
Napisała: Magdalena Kubik
Dietetyk dziecięcy, technolog żywności. Od ponad 10 lat pomaga rodzinom w walce z nadwagą i alergiami pokarmowymi dzieci. Prowadzi konsultacje oraz wykłady dla rodziców i lekarzy. Współpracowała z Instytutem Centrum Zdrowia Matki Polki. Dzieli się swoją wiedzą na stronie dietetykdzieciecyradzi.pl. Absolwentka Technologii witamin i koncentratów spożywczych na Politechnice Łódzkiej oraz Dietetyki i planowania żywienia w Wyższej Szkole Nauk Społecznych.
Kapsułka nikalab zachwyca nie tylko wyglądem, ale też swoim działaniem. Przy jej produkcji zastosowaliśmy 2 innowacyjne technologie - DRcaps® i DUOCAP®. DRcaps®...
Twoja opinia może zostać wykorzystana w naszej reklamie. Przeczytaj więcej w naszym Regulaminie. Także w opiniach dbamy o transparentność. Weryfikujemy czy pochodzą od regularnych klientów (nie osób z nami współpracujących) oraz czy są zgodne z przepisami prawa mającymi na celu ochronę konsumentów.