Jakich efektów możesz oczekiwać po suplementacji diety Bazą nikalab dla kobiet 50+ lat?

Kobiety siedzą obok dużej kapsułki
Czas czytania: 5 min
Opublikowano 18/02/2022

Składniki Bazy pozwolą Ci wykorzystać swój potencjał niezależnie od wieku. Możesz liczyć na dodatkową ochronę serca i mózgu, lepszy sen, więcej energii, zdrowe kości i stawy, niższe ryzyko zachorowania na groźne choroby oraz spowolnienie procesów starzenia.

Kobiety siedzą obok dużej kapsułki

W każdym okresie swojego życia chcemy czuć się zdrowo, mieć dużo energii i być zadowolone z tego, jak wyglądamy. Suplement diety Baza na co dzień Kobieta Ja+ został stworzony po to, by wspierać Twój organizm, byś mogła cieszyć się życiem w zdrowiu i dobrym samopoczuciu, a także zachowała swoje piękno jak najdłużej. Oto co znajdziesz w naszej Bazie: 

  • kwasy Omega-3 z alg (DHA+EPA), 
  • witamina D3 z alg (cholekalcyferol), 
  • witamina B12 (metylokobalamina), 
  • folian – aktywny kwas foliowy (sól glukozaminowa kwasu (6s)-5-metylotetrahydrofoliowego), 
  • cholina (dwuwinian choliny),
  • Witamina K2* (menachinon-7),
  • Witamina A (octan retinolu),
  • Witamina E (wodorobursztynian D-alfa tokoferolu),
  • Koenzym Q10 (ubichinon).

Te składniki znalazły się w środku, ponieważ trudno jest dostarczyć je z dietą w niezbędnej ilości, a korzyści z ich suplementacji zostały poparte badaniami naukowymi. Dbając o to, by suplementy nikalab były zarazem bezpieczne i skuteczne, razem z lekarzami, naukowcami i dietetykami dobraliśmy odpowiedni skład Baz, rodzaj kapsułki, formę składników aktywnych, także ich dawki. Możesz przyjmować nasze produkty codziennie, by otrzymać niezbędne wsparcie w walce z wolnymi rodnikami, które przyspieszają procesy starzenia się. Bazy nikalab wspierają także w walce z chorobami i przyczyniają się do wzmocnienia sił organizmu. Przyjrzyjmy się dokładniej temu, jakie korzyści możesz odnieść z ich codziennego przyjmowania.

Mniejsze ryzyko wielu poważnych chorób.

Wraz z wiekiem coraz częściej narzekamy na dolegliwości związane ze zdrowiem i samopoczuciem. Jednak mądra suplementacja zbilansowanej diety przy regularnym stosowaniu pomaga obniżyć ryzyko wielu chorób. Aktywny kwas foliowy, witamina B12, cholina i kwasy Omega-3 mogą pomóc zapobiec problemom z układem krążenia, obniżają ryzyko zawału serca i udaru mózgu w wyniku zmian miażdżycowych 1,2,3,4,5,6. Dobroczynne działanie na serce ma także zawarty w bazie koenzym Q10. Może on pomóc w leczeniu nadciśnienia oraz zmniejszać ryzyko zgonu z powodu problemów z sercem 7,8,9. Inny składnik Bazy  – cholina – jest niezbędny dla sprawnego metabolizmu tłuszczów i wspomaga pracę wątroby 10. Kwasy Omega-3 zawarte w Bazie nikalab obniżają też ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów, m.in. jelita grubego 11 i piersi, a koenzym Q10 – raka skóry 12. Witaminy A i D wspierają wzrok 13 i pomagają zapobiegać takim chorobom, jak np. zwyrodnienie plamki żółtej 14 . Baza Kobieta Ja+ przyczynia się także do utrzymania stabilnego poziomu cukru we krwi i wspiera profilaktykę cukrzycy typu 2 15,16. Metylowana witamina B12 i aktywny kwas foliowy uczestniczą w  procesie tworzenia krwi w organizmie 17,18, a witamina A pomaga w utrzymania prawidłowego metabolizmu żelaza, co chroni organizm przed anemią 19. Ponadto możesz odczuć łagodzenie epizodów migreny. Koenzym Q10 może zmniejszać ilość takich incydentów, a także skrócać i spłycać ich przebieg 20,21. Baza nikalab może przyczyniać się także do profilaktyki  depresji dzięki zawartości witaminy D3. Objawy depresji są związane z niedoborem tej witaminy 22.

Sprawniejszy mózg i dobra pamięć.

Naukowcy twierdzą, że mózg człowieka zaczyna się starzeć już w wieku 24 lat 23. Im jesteśmy starsi, tym trudniej jest nam utrzymać prawidłowe funkcje poznawcze. Ochronę przed ich gwałtownym pogorszeniem możesz uzyskać dzięki zawartymi w Bazie nikalab witaminie E 24 i cholinie 25. Z kolei witamina B12 i kwasy tłuszczowe Omega-3 wspomagają koncentrację i pamięć 26,27,28. Te składniki razem z aktywnym kwasem foliowym i witaminą D opóźniają procesy starzenia się w mózgu i obniżają ryzyko chorób neurodegeneracyjnych:

  • choroby Alzheimera (Omega-3 29,30, witamina E 31)
  • choroby Parkinsona (witamina D3 32)
  • demencji (Omega-3 33, kwas foliowy 34).

Walka z wolnymi rodnikami.

Same w sobie wolne rodniki nie są wrogami. Są to po prostu reaktywne cząsteczki tlenu, które cały czas powstają w naszym ciele, nawet podczas procesu oddychania. Organizm potrzebuje ich do wielu procesów biologicznych, np. do walki z infekcjami. Jednak gdy wolnych rodników jest za dużo lub gdy komórki nie są w stanie ich zneutralizować, dochodzi do tzw. stresu oksydacyjnego. Może on uszkadzać DNA komórek i przyczyniać się do rozwoju nowotworów i chorób o podłożu zapalnym 35,36. Dzięki zawartości witamin A i E oraz koenzymu Q10 Baza nikalab może pomóc zapobiegać tym procesom 37,38,39,40,41.

Mniej zmarszczek i promienna cera.

Wolne rodniki, o których była mowa wyżej, przyczyniają się także do starzenia organizmu, w tym skóry. Składniki Bazy Kobieta Ja+ pomagają hamować ten proces 42,43,44, by pomóc Ci utrzymać zdrowy i promienny wygląd jak najdłużej. Przyjmując nasze suplementy, możesz też zauważyć, że Twoje zmarszczki są mniej widoczne, a gładkość skóry się poprawiła. To zasługa koenzymu Q10, zawartego w Bazie 45,46,47, a także kwasów Omega-3, które dbają o ogólną kondycję skóry, zapobiegają i wspierają walkę z niedoskonałościami 40.

Wsparcie odporności, która z wiekiem ulega osłabieniu.

Im jesteśmy starsi, tym bardziej spada efektywność naszego systemu immunologicznego i tym mniej komórek odpornościowych wydziela nasz organizm. Osoby dojrzałe często doświadczają skutków przewlekłego stanu zapalnego, który może być przyczyną wielu chorób. Po 50-tym roku życia wsparcie odporności jest szczególnie ważne. Dlatego umieściliśmy w składzie naszej Bazy witaminę D i kwasy Omega-3, które dbają o sprawną pracę układu odpornościowego i hamują procesy zapalne 49,50,51. Mogą także spowalniać rozwój chorób autoimmunologicznych 52,53. Dobroczynny wpływ na odporność mają również kwas foliowy i witamina B12, które są w składzie Bazy Kobieta Ja+. Ich niedobór ma związek z przewlekłym stanem zapalnym 54,55 

Lepsza jakość snu, dobry humor i więcej energii w ciągu dnia.

Wraz z wiekiem zaburza się także nasz zegar biologiczny i rytmy dobowe. Wiele osób po 50-tce ma problem z tym, żeby zasnąć, lub budzi się w nocy. Sen jest jednak krytyczny dla dobrego samopoczucia i zdrowia. Reguluje m.in. odporność i poziom energii w ciągu dnia. Niewyspani czujemy się też mniej szczęśliwi. Składniki naszej Bazy mogą zaradzić tym problemom. Jak dowodzą badania naukowe, witamina B12 pomaga w produkcji hormonu snu (melatoniny) 56, której poziom w organizmie z wiekiem spada 57.  Metylokobalamina także normalizuje rytm dobowy 58,59 . Korzystne działanie na sen mają również kwasy Omega-3 60,61, a witaminy D i B12 pomagają utrzymać dobry humor w ciągu dnia 62,63,64. Razem z kwasem foliowym 65,66, Omega-3 67,68 i choliną 69 są niezbędne dla podtrzymania Twojego poziomu energii 70,71.

Mocniejsze kości i stawy.

Zmiany hormonalne w organizmie kobiety związane z okresem menopauzy odbijają się na stanie kości. W tym okresie i po nim następuje obniżenie poziomu estrogenów i w związku z tym kości tracą wapń 72, stają się bardziej kruche. 

Zawarte w Bazie nikalab witaminy D3 i K2 wspierają wykorzystanie wapnia i fosforu w organizmie, co przyczynia się do utrzymania zdrowych kości. Te witaminy spowalniają rozwój osteoporozy 73 i wspierają funkcjonowanie stawów i mięśni 74,75. Jeśli natomiast brakuje nam witaminy K2, dochodzi do odkładania się wapnia w tętnicach zamiast w kościach, co zagraża zdrowiu serca. 

Wszystkie substancje aktywne Bazy dla kobiet 50+ lat są w wysoko przyswajalnych dla organizmu formach, a także pochodzą od starannie wyszukanych dostawców z Europy (mapkę znajdziesz tu). By składniki lepiej się wchłaniały, a suplementacja była wygodniejsza, połączyliśmy je ze sobą w oparciu o innowacyjne technologie (o tym, co wyróżnia naszą kapsułkę, przeczytasz w osobnym artykule). 

Kiedy zobaczysz efekty?

Każda z nas jest inna, więc potrzebujemy też różnej ilości czasu, by zacząć czerpać korzyści z suplementacji. Po kilku miesiącach regularnego stosowania Bazy na co dzień nikalab najpewniej zaczniesz doceniać jej skutki. 

Najpełniejszy potencjał Twoja Baza na co dzień osiągnie w perspektywie długofalowej. W połączeniu z urozmaiconą dietą i aktywnością fizyczną suplementacja pozwoli Ci czuć się i wyglądać lepiej, a także wykorzystać swój pełny potencjał bez względu na wiek.

Żeby móc skorzystać z wyżej opisanych dobrodziejstw składników kwasów tłuszczowych Omega-3 i witamin, zalecamy codziennie przyjmować 2 kapsułki Bazy naraz, o dowolnej porze, z jedzeniem lub bez. Pamiętaj jednak, że efektywna suplementacja musi być konsekwentna oraz nie powinna zastępować urozmaiconej diety (dlaczego tak jest, przeczytasz tu)

Bibliografia:

  1. Wang Y. i inni, “The effect of folic acid in patients with cardiovascular disease. A systematic review and meta-analysis”, Medicine (Baltimore). 2019r.
  2. EFSA Journal 2011;9(4):2056. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to choline and contribution to normal lipid metabolism, maintenance of normal liver function, contribution to normal homocysteine metabolism, maintenance of normal neurological function, contribution to normal cognitive function, and brain and neurological development.
  3. EFSA Journal 2010;8(10):1756. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to vitamin B12 and contribution to normal neurological and psychological functions, contribution to normal homocysteine metabolism, maintenance of normal bone, maintenance of normal teeth, maintenance of normal hair, maintenance of normal skin, maintenance of normal nails, reduction of tiredness and fatigue, and cell division.
  4. Skulas-Ray A.C. i inni, “American Heart Association Council on Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology; Council on Lifestyle and Cardiometabolic Health; Council on Cardiovascular Disease in the Young; Council on Cardiovascular and Stroke Nursing; and Council on Clinical Cardiology. Omega-3 Fatty Acids for the Management of Hypertriglyceridemia: A Science Advisory From the American Heart Association”. Circulation. 2019r.
  5. Tian T. i inni, “Folic Acid Supplementation for Stroke Prevention in Patients With Cardiovascular Disease”,  Am J Med Sci. 2017r.
  6. Millard H.R. i inni, “Dietary choline and betaine; associations with subclinical markers of cardiovascular disease risk and incidence of CVD, coronary heart disease and stroke: the Jackson Heart Study”. Eur J Nutr. 2018r.
  7. Pepe S., Marasco S.F., Haas S.J. i inni, “Coenzyme Q10 in cardiovascular disease”. Mitochondrion. 2007r.
  8. DiNicolantonio J.J., Bhutani J., McCarty M.F., O'Keefe J.H., “Coenzyme Q10 for the treatment of heart failure: a review of the literature”. Open Heart. 2015r.
  9. Mortensen S.A., Rosenfeldt F., Kumar A. i inni, “The effect of coenzyme Q10 on morbidity and mortality in chronic heart failure: results from Q-SYMBIO: a randomized double-blind trial”. JACC Heart Fail. 2014r.
  10. Mehedint M.G., Zeisel S.H., “Choline's role in maintaining liver function: new evidence for epigenetic mechanisms”. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2013r.
  11. Theodoratou E., McNeill G., Cetnarskyj R. i inni, “Dietary fatty acids and colorectal cancer: a case-control study”. Am J Epidemiol. 2007r.
  12. Rusciani L., Proietti I., Rusciani A. i inni, “Low plasma coenzyme Q10 levels as an independent prognostic factor for melanoma progression”. J Am Acad Dermatol. 2006r.
  13. Saari J.C., “Vitamin A and Vision”. Subcell Biochem. 2016r.
  14. Millen A.E., Voland R., Sondel S.A., “Vitamin D status and early age-related macular degeneration in postmenopausal women”.CAREDS Study Group, Arch Ophthalmol. 2011r.
  15. El-ghoroury E.A., Raslan H.M., Badawy E.A. i inni, “Malondialdehyde and coenzyme Q10 in platelets and serum in type 2 diabetes mellitus: correlation with glycemic control”. Blood Coagul Fibrinolysis. 2009r.
  16. Zahedi H., Eghtesadi S., Seifirad S. i inni, “Effects of CoQ10 Supplementation on Lipid Profiles and Glycemic Control in Patients with Type 2 Diabetes: a randomized, double blind, placebo-controlled trial”. J Diabetes Metab Disord. 2014r.
  17. Koury M.J., Ponka P., “New insights into erythropoiesis: the roles of folate, vitamin B12, and iron”. Annu Rev Nutr. 2004r.
  18. EFSA Journal, “Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to vitamin B12 and contribution to normal neurological and psychological functions, contribution to normal homocysteine metabolism, maintenance of normal bone, maintenance of normal teeth, maintenance of normal hair, maintenance of normal skin, maintenance of normal nails, reduction of tiredness and fatigue, and cell division”, 2010r.
  19. EFSA Journal 2009; 7(9):1221. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to vitamin A.
  20. Sándor P.S., Di Clemente L., Coppola G. i inni, “Efficacy of coenzyme Q10 in migraine prophylaxis: a randomized controlled trial”. Neurology. 2005r. 
  21. Parohan M., Sarraf P., Javanbakht M.H., Ranji-Burachaloo S., Djalali M., “Effect of coenzyme Q10 supplementation on clinical features of migraine: a systematic review and dose-response meta-analysis of randomized controlled trials”. Nutr Neurosci. 2020r.
  22. Jorde R., Sneve M., Figenschau Y., Svartberg J., Waterloo K., “Effects of vitamin D supplementation on symptoms of depression in overweight and obese subjects: randomized double blind trial”. J Intern Med. 2008r.
  23. Salthouse T. A.,”When does age-related cognitive decline begin?”, Neurobiology of Aging, 2009, sciencedirect.com. 
  24. Morris M.C., Evans D.A., Bienias J.L., Tangney C.C., Wilson R.S., “Vitamin E and cognitive decline in older persons”. Arch Neurol. 2002r.
  25. De Jesus Moreno Moreno M., “Cognitive improvement in mild to moderate Alzheimer's dementia after treatment with the acetylcholine precursor choline alfoscerate: a multicenter, double-blind, randomized, placebo-controlled trial”. Clin Ther. 2003r.
  26. EFSA Journal 2010;8(10):1796. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to eicosapentaenoic acid (EPA), docosahexaenoic acid (DHA), docosapentaenoic acid (DPA). 
  27. Yurko-Mauro K. i inni, “Docosahexaenoic acid and adult memory: a systematic review and meta-analysis”, PLoS One. 2015r.
  28. Köbe T. i inni, “Vitamin B-12 concentration, memory performance, and hippocampal structure in patients with mild cognitive impairment”. Am J Clin Nutr. 2016r.
  29. Fotuhi M. i inni, “Fish consumption, long-chain omega-3 fatty acids and risk of cognitive decline or Alzheimer disease: a complex association”, Review Nat Clin Pract Neurol. 2009r.
  30. Schaefer E.J. i inni, “Plasma phosphatidylcholine docosahexaenoic acid content and risk of dementia and Alzheimer disease: the Framingham Heart Study”, Arch Neurol. 2006r.
  31. La Fata G., Weber P., Mohajeri M.H., “Effects of vitamin E on cognitive performance during ageing and in Alzheimer's disease”. Nutrients. 2014r.
  32. Knekt P. i inni, “Serum vitamin D and the risk of Parkinson disease”, Arch Neurol. 2010r.
  33. Yurko-Mauro K. i inni, “Beneficial effects of docosahexaenoic acid on cognition in age-related cognitive decline”, Alzheimers Dement. 2010r.
  34. Reynolds E.H., “Folic acid, ageing, depression, and dementia”. BMJ. 2002r. 
  35. Singh A.K., Pandey P., Tewari M. i inni, “Free radicals hasten head and neck cancer risk: A study of total oxidant, total antioxidant, DNA damage, and histological grade”. J Postgrad Med. 2016r.
  36. Liguori I., Russo G., Curcio F. i inni, “Oxidative stress, aging, and diseases”. Clin Interv Aging. 2018r.
  37. Garrido-Maraver J., Cordero M.D., Oropesa-Avila M., “Clinical applications of coenzyme Q10”. Front Biosci (Landmark Ed). 2014r.
  38. Takahashi M., Takahashi K., “Water-soluble CoQ10 as A Promising Anti-aging Agent for Neurological Dysfunction in Brain Mitochondria. Antioxidants”. Basel, 2019r.
  39. Jan Alexander. Antiaging. June 18, 2021. Coenzyme Q10 Supplementation in Ageing and Disease.
  40. Singh U., Devaraj S., Jialal I., “Vitamin E, oxidative stress, and inflammation”. Annu Rev Nutr. 2005r.
  41. Meydani M., “Protective role of dietary vitamin E on oxidative stress in aging”. AGE 15, 1992r.
  42. Kagan V. E i inni, “Coenzyme Q and vitamin E need each other as antioxidants”. Protoplasma, 214(1–2), 11–18, 2000r.
  43. Hernández-Camacho J.D., Bernier M., López-Lluch G., Navas P., “Coenzyme Q10 Supplementation in Aging and Disease”. Front Physiol. 2018r.
  44. Meydani M., “Protective role of dietary vitamin E on oxidative stress in aging”. SpringerLink, 1992r. 
  45. Navas P., Villalba J.M., de Cabo R., “The importance of plasma membrane coenzyme Q in aging and stress responses”. Mitochondrion. 2007r.
  46. Villalba J.M., Parrado C., Santos-Gonzalez M., Alcain F.J., “Therapeutic use of coenzyme Q10 and coenzyme Q10-related compounds and formulations”. Expert Opin Investig Drugs. 2010r.
  47. Žmitek K., Pogačnik T., Mervic L., Žmitek J., Pravst I., “The effect of dietary intake of coenzyme Q10 on skin parameters and condition: Results of a randomised, placebo-controlled, double-blind study”. Biofactors. 2017r.
  48. Balić A. i inni, “Omega-3 Versus Omega-6 Polyunsaturated Fatty Acids in the Prevention and Treatment of Inflammatory Skin Diseases”,  Int J Mol Sci. 2020r. 
  49. Gutierrez S. i inni, “Effects of omega-3 fatty acids on immune cells”. Intl J Mol Sci., vol. 20, no. 20, pg. 5028, 2019r. 
  50. Calder, P.C. i inni, “Optimal Nutritional Status for a Well-Functioning Immune System Is an Important Factor to Protect against Viral Infections”. Nutrients., vol. 12 no. 1181, 2020r.
  51. Basil M.C., Levy B.D., “Specialised pro-resolving mediators: endogenous regulators of infection and inflammation”. Nature Reviews, Immunology, vol. 16, str.51-67, 2016r.
  52. Grant W.B., Lahore H., Rockwell M.S., “The Benefits of Vitamin D Supplementation for Athletes: Better Performance and Reduced Risk of COVID-19”, Nutrients. 2020r.
  53. EFSA Journal 2015;13(5):4096. Scientific Opinion on the substantiation of a health claim related to vitamin D and contribution to the normal function of the immune system. 
  54. Dhur A., Galan P., Hercberg S., “Folate status and the immune system”, Prog Food Nutr Sci. 1991;15(1-2):43-60. 
  55. Mikkelsen K., Apostolopoulos V., “Vitamin B12, Folic Acid, and the Immune System”, [w:] Nutrition and Immunity, Victoria University Melbourne, str.103-114, 2019r.
  56. Honma K. i inni, “Effects of vitamin B12 on plasma melatonin rhythm in humans: increased light sensitivity phase-advances the circadian clock?”. Experientia, 1992r.
  57. Newson R., “Aging and Sleep”. Sleep Foundation, 23 października 2020r.
  58. Mayer G., Kröger M., Meier-Ewert K., “Effects of vitamin B12 on performance and circadian rhythm in normal subjects”, Neuropsychopharmacology, 1996r.
  59. Okawa M. i inni, “Vitamin B12 treatment for sleep-wake rhythm disorders”, Sleep. 1990r.
  60. Brutto D. i inni, “Dietary fish intake and sleep quality: a population-basedstudy”. Sleep Med., vol. 17, pg. 126-128, 2016r.
  61. Montgomery P. i inni, “Fatty acids and sleep in UK children: objective and pilot objective sleep results from the DOLAB study – a randomized controlled trial”. J Sleep Res., vol. 23, no. 4, pg. 364-388, 2014r.
  62. Wilkins C.H. i inni, “Vitamin D deficiency is associated with low mood and worse cognitive performance in older adults”, Am J Geriatr Psychiatry. 2006r.
  63. Nair R., Maseeh A., “Vitamin D: The "sunshine" vitamin”. J Pharmacol Pharmacother. 2012r.
  64. Leishear K. i inni, “Relationship between vitamin B 12 and sensory and motor peripheral nerve function in older adults”. Journal of the American Geriatrics Society, 2012r.
  65. Jacobson W., “Serum folate and chronic fatigue syndrome”, Neurology, 1993r.
  66. EFSA Journal 2010;8(10):1760. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to folate and contribution to normal psychological functions, maintenance of normal vision, reduction of tiredness and fatigue, cell division and contribution to normal amino acid synthesis.
  67. Philpott J.D., Witard O.C., Galloway S.D.R., “Applications of omega-3 polyunsaturated fatty acid supplementation for sport performance”. Res Sports Med. 2019r.
  68. Macartney M.J., Hingley L., Brown M.A. i inni, “intrinsic heart rate recovery after dynamic exercise is improved with an increased omega-3 index in healthy males”. Br J Nutr. 2014r.
  69. Zeisel S.H., “Choline: Human Requirements and Effects on Human Performance”, Food Components to Enhance Performance: An Evaluation of Potential Performance-Enhancing Food Components for Operational Rations, Institute of Medicine (USA) Committee on Military Nutrition Research; National Academies Press (USA); 1994r.
  70. Grant W.B. i inni, “The Benefits of Vitamin D Supplementation for Athletes: Better Performance and Reduced Risk of COVID-19”, Nutrients. 2020r.
  71. Köbe T. dz.cyt.
  72. Wołczyński S., Kita K., Sierakowski S., Lewandowski B., “Estrogeny i SERMY w profilaktyce i leczeniu osteoporozy postmenopauzalnej”. Borgis - Nowa Medycyna 3/2004.
  73. Capozzi A., Scambia G., Migliaccio S., Lello S., “Role of vitamin K2 in bone metabolism: a point of view and a short reappraisal of the literature”. Gynecol Endocrinol. 2020r.
  74. Laird E., Ward M., McSorley E., Strain J.J., Wallace J., “Vitamin D and bone health: potential mechanisms”. Nutrients. 2010r.
  75. Lips P., van Schoor N.M., “The effect of vitamin D on bone and osteoporosis”. Best Pract Res Clin Endocrinol Metab. 2011r.
Wydawca nie prowadzi działalności leczniczej.